بهینه سازی آدرس وبسایت (URL)

خوانایی آدرس URL سایت برای کاربران :
همانطور که می دانید آدرس سایت و صفحات شما توسط کاربران خوانده می شود پس اگر بتوانید این آدرس ها را به گونه ای ساختاردهی کنید که خواندن آن برای کاربران راحت تر باشد، خواندن آن برای موتورهای جستجوگر نیز ساده تر خواهد بود. موتورهای جستجوگر، امروزه می توانند داده های کاربران را بررسی کنند و تشخیص دهند افراد به دنبال چه چیزهایی هستند. البته خوانایی آدرس صفحات برای هر فرد تفاوت دارد. اما نیاز نیست که هر بخشی از آدرس سایت کامل و تمیز باشد ولی در کل باید به گونه ای سازمان دهی شود که درک آن توسط افراد آسان باشد تا فرد بتواند به راحتی آن را پیدا کند.
پس نتیجه می گیریم که آدرس خوانا برای کاربر مساوی با تجربه کاربری بهتر است که در نهایت به رتبه بالاتر در نتایج جستجو منجر میگردد.
استفاده از کلمات کلیدی در آدرس سایت :
از مزایایی که استفاده از کلمه ی کلیدی در آدرس سایت دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد :
- کلمات کلیدی ای که در URL قرار دارند به افرادی که URL شما را در رسانه های اجتماعی، ایمیل یا لینک های موجود در سایت ها مشاهده می کنند، کمک می کند تا بفهمند این آدرس به مطلبی که به دنبالش هستند مرتبط است.
- آدرس هایی که به کار می برید به طور منظم کپی می شوند. زمانی که انکر تکستی یا متنی برای لینک موجود نباشد، خود URL می تواند به عنوان انکر تکست عمل کند و محتوایی که در آن به کار رفته است را معرفی نماید
- کلیدواژه هایی که در آدرس URL یا صفحات سایت شما قرار می گیرند در نتایج جستجو نشان داده می شوند. محققان دریافته اند که URL یکی از عناصر برجسته و غالبی است که کاربران برای کلیک کردنیک لینک در نتایج جستجو مد نظر قرار می دهند.
و در نتیجه قرار دادن کلمات کلیدی در آدرس ها، باعث میشود رتبه شما در گوگل بهتر شود، اما در این کار زیاده روی نکنید. همیشه یک و یا نهایتا دو کلمه کلیدی اصلی خود را در آدرس قرار دهید.
استفاده از آدرس های کوتاه تر به جای آدرس های طولانی :
یکی دیگر از نکاتی که در سئو و بهینه سازی آدرس صفحات سایت خود باید رعایت کنید هر چه ساده تر کردن ساختار صفحات وب و قابل شناسایی کردن آن ها برای کاربران است.
معمولاً آدرس هایی که کوتاه تر هستند به آدرس های طولانی ارجعیت دارند. اگر آدرس سایت یا صفحات شما کمتر از ۵۰ الی ۶۰ کاراکتر هستند، به هیچ وجه نگران نباشید. اما اگر URL های شما بیشتر از ۱۰۰ کاراکتر دارند بهتر است به فکر ویرایش آنها باشید.
آدرس های کوتاه تر را راحت تر می توان کپی کرد، در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشت و در سایت های دیگر قرار داد. همین امر باعث بهبود کارایی آن لینک می شود و در هر لایک، توییت، پین، ایمیل یا لینک تاثیرگذار خواهد بود.
اگر آدرس URL صفحات شما کوتاه یاشد و بتواند پیش نمایش خوبی را از محتویات صفحه شما که کاربر مورد نظر دنبال آن است را نمایش دهد شما شانس بیشتری را دارید که استفاده کنندگان موتورهای جستجوگر سایت و صفحات شما را در بین نتایج نمایش داده شده در موتورهای جستجوگر انتخاب کنند و بر روی آن کلیک کنند که این عامل باعث افزایش CTR و یا همان درصد تعداد نمایش سایت شما بر کلیک های انجام شده بر روی آن در موتورهای جستجوگر می شود که خود باعث افزایش رتبه سایت شما و صفحات آن در گوگل ، یاهو و … می شود.
استفاده از canonical :
آدرس Canonical و یا استاندارد چیست؟ Canonicalization به فرایند انتخاب بهترین آدرس از بین چندین آدرس تولید شده و معرفی آن به موتور جستجو به عنوان آدرس درست صفحه مورد نظر است. ممکن است وب سایت داینامیک شما، چندین آدرس از یک صفحه تولید کند و با استفاده از Canonical شما از جریمه شدن توسط موتور جستجو به دلیل Duplicate Content پیشگیری خواهید کرد.
اگرچه محتوای تکراری باعث جریمه شدن سایت شما نمی شود (درتعداد کم، مسلماً تولید محتوای تکراری به صورت منظم باعث جریمه خواهد شد) اما می تواند سیگنال های رتبه بندی را تقسیم نماید و همین امر بر روی پتانسیل ترافیک موتورهای جستجوگر تاثیرگذار خواهد بود. در نتیجه اگر دو URL دارید که به محتوای یکسانی اشاره می کند، سعی کنید آن ها را متعارف سازی یا همان canonicalize کنید.
از روش Get استفاده نکنید :
از نکاتی که همیشه توسعه دهندگان موتورهای جستجوگر بر روی آن تاکید داشته اند استفاده نکردن از آدرس هایی است که با روش GET ساخته می شوند و در آن ها از علامت سوال ، علامت مساوی و … استفاده می شود. هرچند که این روزها تقریباً تمام موتورهای جستجوگر به خوبی قادر به دنبال کردن اینگونه آدرس ها و ثبت کردن (index) محتوای موجود در آن ها هستند و دیگر ترسی از گیر افتادن در حلقه های بی نهایت ساخته شده توسط طراحان متقلب وجود ندارد اما باز هم پیشنهاد می شود که از این روش استفاده نکنید.
اگر سایت شما با سیستم مدیریت محتوای خاصی و یا اسکریپت خاصی که امکان تغییر آدرس های GET به حالت معمول را ندارد طراحی شده است، می توانید با استفاده از ساخت یک فایل متنی با نام .htaccess در سرور سایت خود و نوشتن کدهای زیر در آن مشکل مورد نظر را به راحتی، برای همیشه و برای تمامی صفحات سایت خود به صورت یکجا حل کنید.
- RewriteEngine on
- RewriteRule ^car/(.*)$ /games.php?id=$1 [L]
هماهنگ کردن آدرس URL با عنوان صفحه :
منطبق بودن آدرس با عنوان، یک هدف انسان محور است و به بهینه سازی آدرس وبسایت شما کمک می کند. به عنوان مثال می توان با استفاده از آدرس به کاربر اطلاع داد که چه چیزی در محتوای سایت وجود دارد و آیا این محتوای موجود در آن می تواند انتظارات او را برآورده سازد یا خیر.
به همین خاطر به شدت توصیه می شود که عنوان سایت و صفحه خود را با عنوان و سرتیترهایی که در آن به کار می رود منطبق و هماهنگ کنید. هر چقدر انطباق و هماهنگی بیشتر باشد، بهتر است.
تعداد ریدایرکت ها را به دو مورد یا کمتر محدود کنید :
موتورهای جستجوگر چرخۀ ریدایرکت ها را به طور دقیق دنبال می کنند اما معمولاً توصیه می کنند آدرس های مهم در این چرخه قرار نگیرند زیرا سیگنال های رتبه بندی این آدرس ها کاملاً شمرده نمی شود. مشکل بزرگتر برای مرورگرها و کاربرانی است که از بروز این چرخه خسته می شوند و ممکن است سایت را ترک نمایند. کاربران موبایلی نیز با این چرخه مشکل خواهند داشت. به همین خاطر باید سعی کنید ریدایرکت های سایت خود را به حداقل برسانید و از این طریق مشکلات خود را حل کنید.
از نکات دیگری که باید در بهینه سازی آدرس وبسایت URL به آن توجه کرد می توان به موارد زیر اشاره کرد :
- استفاده از کلیدواژه های بسیار (Keyword Stuffing) در آدرس سایت می تواند نتیجه معکوس داشته باشد و جلوی کلیک کردن افراد بر روی آن را بگیرد. تکرار کلمات کلیدی نیز نمی تواند به رتبه بندی سایت در موتورهای جستجوگر کمک کند.
- خط فاصله در آدرس می تواند کارساز و مفید باشد اما می تواند ظاهر آن را تا ۲۰% خراب کند و از قابلیت خوانایی آن بکاهد. بنابراین اگر نیازی به این دو مورد نداشتید بهتر است از کاربرد آن در URL خودداری کنید.
- گوگل تائید کرده که https یکی از فاکتورهای مثبت رتبه بندی در نتایج است. پس اگر برایتان مقدور است همین امروز یک سینگال مثبت دیگر برای سایتتان ایجاد کنید.
- ساب دایرکتوری های بیشتر مساوی با سخت تر شدن ایندکس توسط گوگل است. سعی کنید با یک یا نهایتاً دو ساب دایرکتوری به صفحه مورد نظر برسید. از اسامی قابل فهم و ترجیحاً کلمات کلیدی اصلی در نام گذاری پوشه ها استفاده کنید.
- اگر می توانید از کاربرد پارامترهای URL اجتناب کنید، حتماً اینکار را انجام دهید. اگر بیش از دو پارامتر دارید، بهتر است وقت خود را بر روی دوباره نویسی آنها قرار دهید و سعی کنید آن ها را به صورت استاتیک؛ قابل خواندن و متنی در بیاورید.
- اگر عنوان/سرتیتر شما حاوی حروف اضافه (Stop Words) است، قرار دادن آن در URL ضروری نیست. در برخی از موارد این حروف اضافه می تواند آدرس شما را کوتاهتر کند و خواندن آن در محیط های اشتراک گذاری را آسان تر نماید. در مورد استفاده کردن یا نکردن از حروف اضافه خودتان باید تصمیم بگیرید.
و در آخر اگر می خواهید از دامنه فارسی استفاده کنید، آن را طوری انتخاب کنید که به راحتی کاربران سایت شما بتوانند برای مراجعات بعدی دامنه را در نوار آدرس مرورگر خود تایپ کنند و سعی کنید از نیم فاصله و کاراکترهایی که نیاز به استفاده از کلیدهای ترکیبی برای تایپ دارند در آن استفاده نکنید. امیدواریم که این مقاله ی آموزشی برای شما مفید باشد.
منبع:هیوا وب