bounce rate

نرخ پرش را می‌توان یکی از مهم‌ترین و البته درک‌نشده‌ترین معیار‌ها در سیستم رتبه‌بندی گوگل دانست. این که یک سایت باید حدودا چه نرخ پرشی داشته باشد، سوالی است که این روزها مدیران بسیاری به دنبال پاسخی مناسب برای آن هستند. ما سعی داریم در این مقاله پاسخی مناسب به این سوال داده و راهکارهایی را برای اصلاح نرخ پرش ارائه دهیم.

تعریف گوگل از نرخ پرش بدین شرح است: "درصد زمانی که طی یک بازدید در یک صفحه سپری می‌شود" . این تعریف کمی مبهم است. اگر بخواهیم دقیقتر تعرف کنیم، نرخ پرش درصد بازدیدهایی که طی آن کاربر بدون تعامل با صفحه، پس از ورود، بلافاصله از آن خارج می‌شود.

به عبارت دیگر،"پرش" به معنای خروج بازدیدکنندگان از وبسایت‌ شماست، بدون اینکه بر روی دیگر صفحات کلیک کنند. از این رو، نرخ پرش، درصد افرادی است که این کار را انجام می‌دهند.

چگونه می‌توان در Google Analytics نرخ پرش را بررسی کرد؟

شما می‌توانید با مراجعه به بخش Audience > Overview نرخ پرش وبسایت‌تان را مشاهده نمایید.

bounce rate

این نرخ پرش کلی وبسایت شماست. اما وبسایت شما در واقع چندین نرخ پرش دارد. نرخ پرش هر یک از صفحات عملکرد بازدید کنندگانی که وارد آن صفحه شدند و از آنجا "پریده‌اند" را نشان می‌دهد. علاوه بر این، نرخ پرش هر دستگاه درصد افرادی که از موبایل، تبلت یا کامپیوتر استفاده کرده و از صفحه پریده‌اند را نشان می‌دهد. در ادامه به هر یک از این نرخ‌های پرش نگاهی خواهیم داشتُ اما در حال حاضر میخواهیم در مورد نرخ پرش کلی صحبت کنیم.

 

عوامل کلیدی موثر بر نرخ پرش یک وبسایت

نرخ پرش وبسایت شما به چندین فاکتور بستگی دارد که این فاکتور‌های کلیدی شامل موارد زیر هستند:

 

- نوع ترافیکی که جلب می‌کنید

 آیا بازدیدکنندگان وبسایت شما اختصاصا به دنبال شرکت شما هستند یا اینکه صرفه به دنبال اطلاعاتند؟ افرادی که با وبسایت شما آشنا هستند، نسبت به آن دسته افرادی که صرفا می‌خواهند کسب اطلاعات کنند، کمتر پرش دارند. اگر شما یک فروشگاه آنلاین دارید، آیا مردم قصد خرید کردن از شما را دارند یا اینکه تنها به دنبال تحقیق برای خرید‌های آتی‌شان هستند؟

 

- منشا ترافیک وبسایت شما

بازدیدکنندگانی که از طریق نتایج جستجوی گوگل به وبسایت شما هدایت می‌شوند، نسبت به بازدیدکننده‌هایی که مثلا از "فیسبوک" آمده اند نرخ پرش بسیار کمتری دارند.

 

- صفحاتی که بازدیدکنندگان شما وارد آن می‌شوند

به عنوان مثال، صفحات نا مرتبط وبلاگ نسبت به صفحات محصولات یا خدمات نرخ پرش بالاتری دارند. اگر افراد مستقیما به صفحه اصلی شما وارد شوند احتمالا نباید فورا پرش داشته باشند. اما اگر آن‌ها وارد صفحه ای قدیمی‌از وبلاگ شوند که ربطی به صفحات دیگر وبسایت شما ندارد، قطعا نرخ پرش بالایی وجود خواهد داشت.

 

- طراحی و چیدمان وبسایت شما

سایت‌هایی که چرخیدن در آن‌ها دشوار و گمراه‌کننده است یا اینکه ظاهری پیش پا افتاده دارند، نسبت به سایت‌های جدید که کار با آن‌ها آسان است و با موبایل سازگار هستند، نرخ پرش بالاتری دارند. آیا سایت شما آن چیزی است که مردم به دنبالش هستند؟ اگر اینطور نیست قطعا مردم سایت شما را ترک خواهند کرد.

 

- شفافیت پیغامی ‌که انتقال می‌دهید

مردم مشغله دارند و اگر نتوانند سریعا چیزی که می‌خواهند را پیدا کنند تلاش بیشتری برای پیدا کردن آن نمی‌کنند و سایت شما را ترک خواهند کرد. این موضوع یکی از دلایل مهم نرخ پرش بالا است که اغلب اوقات دست کم گرفته می‌شود.

 

- سرعت و کاربرد وبسایت

وبسایت‌هایی که سرعت لودینگ پایینی دارند نرخ پرش بالا و نرخ تبدیل پایینی دارند.

نرخ پرش وبسایت من باید چه مقدار باشد؟

قاعده کلی بدین صورت است که باید نرخ پرش زیر 40% داشته باشید. معمولا بین 40% تا 55% نیز خوب است، اما نرخ پرش بالاتر از 55-65% یعنی شدیدا نیاز به بهینه‌سازی دارید. اگر نرخ پرش شما بالاتر از 90% یا کمتر از 20% است، احتمالا مشکلی در نظارت یا کدنویسی شما وجود دارد.

این یک قاعده کلی و جامع است و ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که حتی داشتن نرخ پرش‌های بالاتر از این موارد نیز کاملا منطقی به نظر برسد.

 

چرا نرخ پرش وبسایت من خیلی بالاست؟

 

اولین دلیل برای نرخ پرش بالا: ترافیک پولی یا ترافیک هدایت شده از شبکه‌های اجتماعی

اگر درصد بالایی از ترافیک شما از شبکه‌های اجتماعی یا تبلیغات پولی بدست بیاید، ممکن است بر میانگین نرخ پرش وبسایت شما تاثیرگذار باشد، زیرا معمولا این بازدیدکنندگان نرخ پرش بالایی دارند. در مثال زیر می توانید ببینید که نرخ پرش‌های حاصل از جستجوی پولی (ردیف 4،  88%) و شبکه‌های اجتماعی (ردیف 5،  70.98%) بسیار بالاتر از جستجوی معمولی (44.79 ٪) ، ترافیک مستقیم (39.76%) و ترافیک ارجاعی (37.83%) هستند.

bounce rate

بالاتر بودن نرخ پرش ترافیک حاصل از جستجوی پولی نسبت به جستجوی معمولی کاملا طبیعی است، اما در این مثال نرخ پرش آن دقیقا دو برابر نرخ پرش جستجوی طبیعی می‌باشد. چند احتمال برای این موضوع وجود دارد، احتمال اول آن است که این تبلیغات ترافیک نابه‌جایی را جلب می‌کند، مثلا به این علت که، تبلیغ موردنظر شامل جملاتی است که با این کسب و کار، ارتباط چندانی ندارند. دومین احتمالی که می‌شود برای این موضوع در نظر گرفت، این است که صفحه اصلی این وبسایت، در تبدیل ترافیک حاصل از تبلیغات به مشتری، به خوبی عمل نمی‌کند.

در مثال زیر وبسایتی را می‌بینید که نرخ پرش میانگین 75.33% دارد. در نگاه اول، این رقم فاجعه‌بار به نظر می‌رسد. اگر نگاهی به جزئیات منشا ترافیک سایت بیاندازید، متوجه خواهید شد که مقدار زیادی ‌از ترافیک این وبسایت از شبکه‌های اجتماعی حاصل می‌شود و نرخ پرش میانگین آن نیز به همین دلیل بالاست. در واقع، اگر نرخ پرش حاصل از ورودی‌های شبکه‌های اجتماعی را فاکتور بگیریم، نرخ پرش حاصل از جستجو‌های معمولی 38% است. که فقط کمی ‌بیشتر از میزان مطلوب (30-34 ٪) است که این رقم به هیچ وجه فاجعه بار نیست.

bounce rate

کارهایی که این وبسایت می‌تواند در این زمینه انجام دهد، شامل موارد زیر می‌باشد:

بفهمد که چگونه می‌تواند این ترافیک حاصل از شبکه‌های اجتماعی را به مدت طولانی‌تری حفظ کند (امکان دارد که مشکلات ریسپانسیو بودن سایت در موبایل علت این مشکل باشد).
سعی کند ترافیک‌های طبیعی بیشتری جذب کند زیرا این نوع ترافیک در حال حاضر کم است، اما بیشترین میزان بازدیدکنندگان واقعی و تبدیل به مشتری را داراست.


دومین دلیل برای نرخ پرش بالا: مطالب وبلاگ جلب کننده ترافیک

همانطور که می‌دانید، نوشتن مطالب جذاب برای وبلاگتان می‌تواند ترافیک زیادی جذب کند. اما این ترافیک اغلب اوقات برای آن نوع افراد است که تنها به دنبال اطلاعات هستند و اهداف تجاری بالایی ندارند. از این رو ترافیکی که برای مطالب وبلاگ جلب می‌شود نسبت به ترافیکی که به صفحه اصلی وبسایت شما می‌آید نرخ پرش بالاتری خواهد داشت.

در ادامه، مثالی از یک وبسایت حسابداری را مشاهده می‌کنید که بخش وبلاگی بسیار خوبی دارد. این صفحه نرخ پرش مرتبط با صفحات وبسایت (نوار‌های سفید) را در مقایسه با مطالب وبلاگی آن (نوارهای قرمز) نشان می‌دهد. می‌توانید ببینید که چگونه نرخ پرش صفحات وبلاگ (93%) نسبت به صفحات اصلی وبسایت بیشتر است. ممکن است تصور کنید که این به این معناست که کیفیت مطالب وبلاگ به اندازه کافی بالا نیست، اما اگر به بخش "زمان متوسط سپری شده در صفحه" توجه کنید متوجه می‌شوید که به صورت میانگین مردم تقریبا شش دقیقه زمان برای خواندن مطالب، در وبلاگ سپری می‌کنند که نشان‌دهنده‌ی کیفیت مناسب مطالب آن است.

bounce rate

این وبسایت تنها به یک کلید دعوت به عمل (Call to Action) جذاب در مطالب وبلاگی‌اش نیاز دارد.

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چه باید کرد تا بتوان ترافیک وبلاگ‌ها را برای مدت زمان بیشتری در وبسایت نگه داشت؟

 یک راه برای انجام این کار، استفاده از لینک‌های داخلی مرتبط، به دیگر مطالب وبلاگ است تا خواننده بتواند ورود عمیق‌تری به مطالبی که به آن‌ها علاقه دارد داشته باشد. یک راه دیگر برای نگه داشتن این بازدیدکنندگان استفاده از دعوت به عمل (Call to action) در انتهای تمام مطالب وبلاگ است که برای خوانند‌ها نیز جالب توجه باشد. به خاطر داشته باشید که بازدیدکنندگان وبلاگ معمولا اهداف تجاری کمی ‌دارند (یعنی در فاز تحقیق هستند و هنوز قصد خرید ندارند)، از این رو معرفی محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید همیشه کار درستی نخواهد بود. در عوض، ارائه یک کورس کوتاه مدت که مطالب وبلاگ را بیشتر تعریف می‌کند و نیازمند ایمیل و نام آن‌ها نیز است می‌تواند تصمیم مناسب‌تری باشد. آیا یک خبرنامه‌ ایمیلی دارید که آن‌ها بتوانند عضوی از آن شوند؟ آیا دوره مشاوره رایگانی دارید که به آن‌ها پیشنهاد دهید؟

 

سومین دلیل برای نرخ پرش بالا: ترافیک موبایلی بالا

بازدید کنندگان موبایلی نرخ پرش بالاتری دارند، از این رو اگر وبسایت شما بازدید کنندگان موبایلی زیادی دارد می‌بایست انتظار نرخ پرش میانگین بالاتری نیز داشته باشید.

bounce rate

توجه داشته باشید که این سایت تقریبا 65% از ترافیکش را از موبایل و تبلت دریافت می‌کند. همچنین مشاهده می‌کنید که چگونه ترافیک موبایلی 53% نرخ پرش دارد و همین باعث شده است که نرخ پرش میانگین این وبسایت به 44% برسد. البته این نرخ پرش موبایلی آن قدر هم بد نیست، مخصوصا که مقدار بالایی از ترافیک این سایت از شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌شود. از این رو، با وجود آن که مدیر این سایت می‌بایست به دنبال نگه داشتن طولانی‌تر ترافیک‌های موبایلی باشد، اما حقیقت امر آن است که در حال حاضر نیز عملکرد بسیار خوبی دارد. نرخ پرش 30% برای این وبسایت بسیار خوب بوده و نشان می‌دهد که سایت کاربرپسند است.

با افزایش کاربران موبایلی که از دستگاه‌های موبایل برای جستجوهای خود استفاده می‌کنند، گوگل نیز مدتی است که از این اطلاعات برای شاخص‌بندی وبسایت‌ها استفاده می‌کند. این بدین معناست که ریسپانسیوسازی وبسایت تان برای دستگاه‌های موبایل بیش از پیش اهمیت دارد. با ارائه بهترین تجربه موبایلی برای کاربران می‌توانید نرخ پرش وبسایت‌تان را در دستگاه‌های موبایل کاهش دهید.

منبع: مدیر وب